Sådan øger effektiv tracking dit salg på webshoppen

Hvad gør du efter du har sendt en mail ud? Har du styr på hvordan du kan se hvor godt mailen har klaret sig blandt dine modtagere? En ting er at kigge på åbningsrater og klikrate 

– noget andet er at kunne følge dine modtageres rejse videre ind på hjemmeside, hvor længe de bliver på din side mv. Samtidig er det godt at have gode tal at forholde sig til, som viser hvor dine tal skal ligge, når de performer godt. 

 

I dette indlæg vil vi give dig et overblik over hvordan du tracker effektivt, så du kan optimere ud fra konkret data. Vi kommer også ind på nyere tids udfordringer i forhold til at tracke åbningsrate på IOS15 og hvad vi kan fokusere på i stedet.

Salgsmail eller infomail?

De fleste kan nok nikke genkendende til at de kigger på deres åbning rate, klik rate samt hvor meget salg ens mail har genereret. 

Det er jo også nogle af de vigtigste parameter vi kan kigge på, for at få et hurtigt indblik i, hvordan din mail har klaret sig. Men hvis du nu har sendt 5 forskellige mails ud over en længere periode, og du ser stilstand i dine resultater. Hvad kan du så gøre?

Her kan du begynde at dykke dybere ned i dine performance tal. Undersøg hvordan dine modtagere bevæger sig rundt i mailen samt hvor de klikker henne.

Lad os tage udgangspunkt i Klaviyo. Her finder du værktøjer til at kunne få et hurtigt overblik over klik performance på dine mails. Det fungere lidt på samme måde som heatmaps, når du optimerer en landingpage.
Her kan du nemlig få indblik modtagernes klik adfærd. 

Det er et rigtig godt værktøj til at få et overblik over, om emnet din mail omhandler, rent faktisk skaber interesse hos målgruppen, eller om der skal noget andet til.

Sådan ser en god mail performance ud

Skal en åbningsrate og klikrate nærme sig de 100% for at det er en god e-mail? Det er langt fra tilfældet og det er der flere grunde til. Når vi sender mail ud er det en kamp om opmærksomhed blandt alt andet indhold i modtageres indbakke. Der er utroligt mange faktorer der kan spille ind på modtagernes opmærksomhed. Det kan være tidspunktet modtageren ser mailen, hvor fuld modtagers indbakke er i forvejen samt om modtageren lige er i humør til at læse mailen på det tidspunkt, de ser det.

Derfor vil en e-mail aldrig nå de 100% i åbnings- og klikrate, og vi ligger faktisk også langt fra de 50%, når vi vurderer en god performende e-mail. 

 

En mail med god performance skal ligge tæt på disse tal:

Åbningsrate:  Mellem 17-28%

Klikrate: Mellem 6-17%
Unsubscribe rate:  Mellem 0.5 og 1%

 

Hertil er det vigtigt at have udfordringer med iOS 15 opdateringen i mente. Denne opdatering til iPhones gør det nemlig muligt at være privat, så åbning af e-mails ikke kan trackes. I stedet anbefaler vi, at du skærper dit fokus på klikrate og optimerer med gode, lokkende  Call to Actions, som du tester af på forskellige måder.

Er du nysgerrig på mere?

Når du skal blive klogere på din e-mail performance, er det altafgørende at du kan se hvor du får solgt og hvor der skal optimeres. Med andre ord, skal du blive så skarp på købsrejsen som muligt. Du ved i virkeligheden kun hvor meget af dit salg, der kommer fra e-mails, når du har styr på din tracking. Ønsker du at blive klogere på hvordan du kan tracke effektivt på din mail performance?

Så book en brainstorm med mig, så ser vi på hvor der kan optimeres.